| Selamat Tahun Baru 1435H & 2014M Semoga Hari Yang Mendatang Ini Akan Mendekatkan Kita Kepada Tuhan Sekelian Alam ..

Thursday, May 26, 2011

Mak Mertua & Tibi

TB
Mak Mertua aku kena / disyakki dijangkiti penyakit Tibi , aku pon tak tau dari mana datangnya penyakit ni .. setau aku takda pon orang / sedara aku yang dekat² ni yang kena .. Mak mertua aku habaq dia takda pon tengok TV macamana bleh berjangkit ..


TB1 TB HSB

Cara Mengesan Penyakit TIBI
Jika angpa mengalami batuk yang berterusan atau tanda-tanda yang disebutkan tadi hendaklah :
  • mendapatkan pemeriksaan doktor
  • melakukan pemeriksaan kahak untuk mengenal pasti bakteria TIBI
  • menjalani pemeriksaan x-ray dada

Rawatan
Penyakit TIBI mengambil masa 6 bulan di bawah penyeliaan anggota-anggota kesihatan yang dilantik.
  • 2 bulan pertama dengan 4 jenis ubat diambil setiap hari
  • 4 bulan berikutnya dengan 2 atau 3 jenis ubat yang diambil 2 kali seminggu

Pencegahan
  • Bayi-bayi yang baru dilahirkan mestilah diberikan suntikan BCG. Dapatkan suntikan dos ke 2 sekiranya tiada bekas parut dna pada umur 12 tahun.
  • Sekiranya batuk yang berterusan lebih daripada 2 minggu, segeralah berjumpa doktor .
  • Waris iaitu ahli keluarga atau sesiapa sahaja yang tinggal sebumbung dengan pengidap TIBI dalam tempoh yang lama hendaklah datang membuat pemeriksaan di klinik atau di hospital kerajaan

1 comment:

Ringgo said...

terima kasih armouris ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...