| Selamat Tahun Baru 1435H & 2014M Semoga Hari Yang Mendatang Ini Akan Mendekatkan Kita Kepada Tuhan Sekelian Alam ..

Saturday, June 18, 2011

Buah Setoi @ Sentul

Photobucket

Dalam perjalanan aku kelmarin dari Alor Staq ( Alor Setar ) aku singgah di masjid Al-Ikhlas di Kg Nawa , Pokok Sena . Ternampak plak ada satu pokok yang jarang² kita jumpa . disini depa panggil Pokok Setoi dan buahnya boleh dimakan aa tapi tak pasti aa angpa besa jumpa atau tidak pokok atau buah ni la ni ..



Photobucket
meh pakat kumpui ..

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket
pokok besaq sungguh ..
kalau ikut cerita orang kat sini pokok ni dah lebih 1/2 abad dah

Photobucket
yang muda makan cecah belacan pon boleh ..

Photobucket
Boleh juga buat jeruk buah ..

Photobucket
buat masak lemak gulai ikan pon boleh

4 comments:

MaMa AiNi said...

oh macam2 cara buah ni blh digunakan !!mama taktau.he 2x....kat kg hb ada..tapi makan buah tua mcm tu je!!..hu..hu..

Ringgo said...

ya la MaMa A .. org pompuan kat sini kalau dapat mencecah buah setoi ngan garam belacan .. tak nampak sapa dah ..
kalau yang buah tua & yg masak bleh aa makan camtu ja .. yang muda ni masam sungguh ..

Khairil said...

Salam bro..aku paling suka biji dia saja sebab manis...isi dia rasa masam....
baru tahu boleh buat gulai lemak..ingat takat makan saja...haha

Ringgo said...

macam2 bleh buat .. asai rajin ja hahaha .. wa malaih cecah ngan garam belacan ja ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...