| Selamat Tahun Baru 1435H & 2014M Semoga Hari Yang Mendatang Ini Akan Mendekatkan Kita Kepada Tuhan Sekelian Alam ..

Monday, June 13, 2011

Jumaat Penghulu Hari ..

Imam Al-Ghazzali berkata bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud " sebaik-baik hari yang terbit padanya matahari adalah hari Jumaat. Pada hari itu dijadikan Adam A.S. dan pada hari Jumaatlah terjadinya kiamat."

" Sesungguhnya hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan semulia-mulia hari di sisi Allah." Imam Al-Ghazzali menambah bahawa Kaab Al-Ahbar (seorang tabien dan ulama yahudi yang memeluk Agama Islam pada zaman Saiyidina Abu Bakar) berkata burung-burung dan haiwan apabila bertemu satu sama lain pada hari Jumaat mengucapkan " Selamat, selamat hari yang baik ". Imam Al-Ghazzali juga berkata malam Jumaat mempunyai banyak kelebihan dan disunnahkan pada mereka yg mempunyai isteri bersatu pada malam itu.



Doa Antara Dua Khutbah
Kebanyakan ulama berpendapat waktunya adalah antara dua khutbah, iaitu pada saat imam sedang duduk setelah khutbah pertama sebelum beliau bangun untuk khutbah kedua. Saat inilah saat yang paling dimustajabkan doa.
Photobucket

Sedekah Pada Hari Jumaat
Bersedekah membawa pahala yang besar. Ia menjauhkan bala, menjauhkan penyakit dan mendekatkan diri kepada Allah. Apalagi jika dilakukan pada hari Jumaat.

Mati Pada Malam Jumaat
Hadis Nabi " Tidak seorang muslim yang mati pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat kecuali diselamatkan Allah daripada fitnah kubur ".

Photobucket

Kelebihan Menunaikan Solat Jumaat
Nabi bersabda :
1) " Barangsiapa yg dapat menunaikan sembahyang Jumaat maka baginya disisi Allah pahala seratus orang yg mati syahid.
2) Dan barangsiapa meninggalkan sembahyang Jumaat sebanyak 3 kali tanpa darurat, maka Allah akan mengecap hatinya ".

Photobucket

Ibadah pada hari Jumaat.
1) Berjalan kaki ke masjid - adalah sunnah mengambil jalan yang jauh tetapi apabila pulang sunnah ambil jalan yang dekat - Imam Al-Ghazzali.
2) Sabda Nabi " Banyakkanlah berselawat ke atasku pada hari Jumaat kerana sesungguhnya ia adalah hari saksi (hari Jumaat) disaksikan oleh para malaikat.
2)Mandi dan Pakaian
Sunnah pada hari Jumaat memakai pakaian yang bersih, baru dan berwarna putih. Memotong Kuku. Ibn Masud berkata " Mereka yg memotong kuku pada hari Jumaat, Allah akan sembuhkan dia dari segala penyakit dan berikannya keselamatan."

2 comments:

mama aini said...

salam pagi ringgo...`MEMANG BANYAK KELEBIHAN HARI JUMAAT NI`..semuga kita semua akan memenafaatkan nya...insyaallah...

Ringgo said...

pagi MaMa A , mmg byk kelebihannya dalam Islam untuk umatnya mencari keredhoanNya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...